Якщо сучасний бізнес — це війна, то війни брендів — один з її головних боїв.

Девід Д’Алессандро

 

Бізнес без розробленого та продуманого бренду — явище поодиноке. Бренд — це один з ключових нематеріальних активів компаній, тому на його створення та укріплення витрачаються значні кошти. Щоби бренди ставали сильнішими, більш пізнаваними і, відповідно, дорожчими, компанії вкладають не лише у продукт, але й у PR та маркетинг — задля розвитку бренду та закріплення за собою лідируючих позицій. Але спершу на бренд мають бути зареєстровані права інтелектуальної власності — тільки так ще на початковому етапі становлення можна захистити свій бренд від недобросовісних нападів.

 

Сумний досвід роботи патентних тролів в Україні привчив бізнес реєструвати свої торгові марки або ще з моменту створення компанії, або з моменту випуску нового товару чи послуги на ринок. Це перший необхідний крок. Із розвитком бізнесу та становленням бренду приходить час до наступного етапу — визнання торгової марки добре відомою. Що це за процедура і навіщо вона потрібна?

 

Чим регулюється?

Можливість визнання знаку добре відомим зафіксована в статті 6 bis Паризької конвенції про охорону промислової власності та у статті 25 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг». На основі даних з цих статей Міністерство освіти і науки України затвердило Порядок визнання знаку добре відомим в Україні — це робить Апеляційна палата державної служби інтелектуальної власності України (Наказ № 228 від 15.04.2005 р.).

 

Хто займається?

Апеляційна палата Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.

 

Навіщо визнавати знак добре відомим?

У добре відомого знаку є кілька переваг перед звичайною торговою маркою:

  • Знак визнається добре відомим з дати, яку просить заявник, а не з дати прийняття відповідного рішення Апеляційною палатою. Навіть якщо рішення Апеляційної палати датоване 2020 роком, це не означає, що до цього моменту торгова марка не була відомою. Відомою вона вважатиметься з дати, яку заявник вважає потрібною і необхідною.

  • Правова охорона добре відомого знаку поширюється не тільки на ті товари та послуги, які прописані в класах міжнародної класифікації товарів та послуг (надалі — МКТП) у свідоцтві. Мається на увазі право використовувати знак самостійно та дозволяти/забороняти використання знаку третім особам. Наприклад, якщо торгова марка визнана добре відомою для виготовлення кухонної техніки, її власник має право забороняти її використання для маркування посуду, одягу і т.п.

  • Визнання знаку добре відомим є для експертів Укрпатенту додатковим критерієм для відмови в реєстрації схожих знаків

  • Добре відомий знак не має терміну дії — не треба продовжувати строк дії рішення Апеляційної палати кожні 10 років (як при звичайних торгових марках)

  • Підвищує статус компанії та бренду.

  • Підвищує цінності активу (торгової марки) — додаткова перевага при продажі бізнесу чи вступі у партнерство.

 

Які документи потрібні?

Формулювання може здаватися розпливчастим, але для Апеляційної палати необхідні всі документи, які можуть свідчити про відомість знаку чи бренду. Тут можуть розглядатися фактори, які підтверджують ступінь відомості чи визнання знака, тривалість, обсяг та географічний район будь-якого його використання та цінність, що асоціюється зі знаком. Доречними будуть ті документи, що підтверджують даний факт:

  • Зразки маркування та продукції

  • Документи, що підтверджують участь компанії під своїм брендом у масових подіях, їх організація чи спонсорування

  • Документи щодо рекламування

  • Документи, що підтверджують інтенсивність використання знаку тощо

Важливо:

1. Має значення не лише інформація, наприклад, щодо участі бренду у масових подіях, але й всі договори, первинна документація, звіти, які підтверджують витрачання коштів на цю подію.

2. Для визначення дати визнання торгової марки добре відомою вся документальна база готується до цієї дати (наприклад, якщо знак визнається добре відомим з 2015 року, Апеляційна палата не прийме докази, починаючи з 2015 по 2020 рік, — всі підтверджуючі документи повинні бути датою до 2015 року).

 

Найпоширеніші складнощі при визнанні знаку добре відомим

  • Послуги визнати відомими важче, ніж продукти. Це пов’язано з тим, що при наданні послуг у заявника часто мало документів, які підтверджують добру відомість знаку. Порівняймо 2 випадки:

1. При визнанні торгової марки «Яготинське» заявник надавав всі документи, що підтверджують виготовлення та реалізацію продукції, акти та накладні щодо відвантаження товару в магазини, документи, що підтверджують рекламу, тощо. Це простіше.

2. Визнання знаків «1+1» та «ТСН» добре відомими вимагало підтвердження надання послуги — для цього компанія додатково замовляла відомості з Індустріального телевізійного комітету про середньодобове охоплення телевізійного мовлення в цільовій групі, які дивляться телеканал чи передачу хоча б 1 секунду щодня. Ускладнює процес і те, що телеканали самі себе рекламують рідко. Вони відомі своїми медійними особистостями та продуктами, тож і рекламу запускають для продуктів каналу (передач, серіалів чи фільмів).

  • Знак може визнаватися добре відомим не за всіма класами МКТП та переліком товарів та послуг, які містяться у свідоцтві. Апеляційна палата має отримати максимум інформації щодо кожного товару чи послуги, для яких просять визнати торгову марку добре відомою.

  • Знак може визнаватися не в тому кольорі, в якому заявлений на реєстрацію і відображений у свідоцтві — важливу роль грає сприйняття та відомість знаку саме у цільової аудиторії.

 

Практичні поради

  • Співпраця замовника і професійних юристів

Процедура визнання знаку добре відомим потребує допомоги юридичної компанії — професіонали вірно оформлюють доказову базу, надають поради, беруть участь у засіданнях Апеляційної палати тощо. Але участь представника замовника у процесі є вкрай важливою — лише інсайдер досконало знає всі нюанси роботи бізнесу, використання бренду та його просування. Для ефективної роботи професійні юристи та представники бренду мають працювати у тандемі, оскільки в них можуть бути різні можливості доступу до певної інформації та документів.

  • Дружні відносини клієнта та його контрагентів. Наприклад, при визнанні знаку «1+1» відомим потрібна була інформація щодо тиражу рекламної продукції в журналах VIVA, Cosmopolitan, Ліза тощо. Отримати необхідну інформацію та документацію в необхідні строки допомогла тісна та багаторічна співпраця клієнта з цими виданнями.

  • Наявність у компанії сайту та сторінок в соціальних мережах

Наприклад, Google Analytics надає інформацію для відстеження активності користувачів, які відвідують сайт. Така статистика може свідчити про широке знання знаку, хоча критерії у цифрах є умовними.

  • Зберігання не тільки первинної бухгалтерської документації щодо проведення публічних заходів під вашим брендом, але й звітів обслуговуючих організацій, які допомагають влаштовувати такі заходи. В таких звітах може міститися інформація щодо кількості відвідувачів заходу, шляхи його рекламування та розповсюдження реклами (кількість та частота її переглядів). Дослідження бренду від провідних компаній (наприклад, компанія TNS) також стане у нагоді при проходженні процедури визнання торгової марки добре відомою.

  • Визнання бренду в конкретній галузі, будь-яка публічна діяльність під брендом. Зберігайте будь-які нагороди, сертифікати та інші призи, які отримує ваша компанія впродовж свого професійного життя.

 

Інтелектуальна власність є однією з ключових спеціалізацій Smartsolutions Law Group — ми працюємо у цій сфері вже більше 8 років і маємо низку успішних кейсів з визнання торгових марок добре відомими. Наша команда завжди готова допомогти вам як і визнанням вашої марки, так і з іншими питаннями оформлення та захисту прав інтелектуальної власності.

 


Поділіться цією статтею в соціальних медіа: