Наразі в Україні досі триває постійне вдосконалення системи протидії корупції. Відповідно до таких тенденцій, змінюється й антикорупційне законодавство. 29 червня 2021 року Верховною Радою України прийнятий Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України щодо вдосконалення відповідальності за декларування недостовірної інформації та неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування». Як видно з назви, чергові зміни стосуються порушень у сфері декларування. То які ж зміни запровадив законодавець цього разу?

 

Кодекс України про адміністративні правопорушення зазнав змін лише у Примітці до статті 1726 «Порушення вимог фінансового контролю». Після набрання чинності зазначеним новим законом суб’єктами вчинення несвоєчасного подання без поважних причин декларації та неповідомлення або несвоєчасного повідомлення про відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента або про суттєві зміни у майновому стані, окрім визначених раніше, стають суб’єкти декларування, які займають посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків:

1. Керівник Офісу Президента України, його перший заступник та заступник.

2. Керівники та заступники керівників структурних підрозділів у складі самостійних структурних підрозділів центрального апарату Національного банку України.

3. Керівники та заступники керівників самостійних структурних підрозділів територіальних управлінь Державної судової адміністрації України.

4. Керівники державних підприємств, установ, організацій, інших суб’єктів господарювання державної форми власності та їх заступники, призначення яких здійснюється державними органами.

5. Посадовці державної служби, визначені структурою державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, у разі недоцільності утворення структурних підрозділів.

6. Посадовці органів місцевого самоврядування:

  • перші заступники, заступники міських (міст обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим, районного значення) голів, заступників сільських, селищних голів;

  • заступники голів районних, районних в містах рад;

  • секретарі міських (міст обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим, районного значення), сільських, селищних рад;

  • керуючі справами виконавчих комітетів міських (міст - обласних центрів та міста Сімферополя, міст обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення) рад;

  • голови постійних комісій з питань бюджету обласних, Київської та Севастопольської міських рад (у разі коли вони працюють у раді на постійній основі).

 

Більше змін зазнав Кримінальний кодекс України. Найважливішою новелою нового закону є введення поняття кримінальних правопорушень, пов’язаних з корупцією. Доповнений абзац примітки до статті 45 Кримінального кодексу України визначає, що кримінальними правопорушеннями, пов’язаними з корупцією, вважаються кримінальні правопорушення, передбачені статтями 3662 (Декларування недостовірної інформації) та 3663 (Неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування) Кодексу.

Разом із визначенням встановлено й низку обмежень для осіб, які вчинили такі діяння:

  • Особи, які вчинили вказані кримінальні правопорушення тепер не можуть бути звільнені від кримінальної відповідальності у зв’язку з дійовим каяттям, у зв'язку з примиренням винного з потерпілим, у зв'язку з передачею особи на поруки чи у зв'язку із зміною обстановки.

  • Не можуть такі особи й бути звільнені від покарання у зв’язку з втратою ними суспільної небезпеки.

  • За вчинення таких кримінальних правопорушень суд тепер не може призначити більш м'яке покарання, ніж передбачено законом.

  • Визнані винними у вчиненні таких діянь не можуть бути звільнення від відбування покарання з випробуванням, навіть якщо то вагітна жінка чи жінка, яка має дітей віком до семи років.

  • До осіб, які відбувають покарання за вчинення таких правопорушень, не може бути застосовано умовно-дострокове звільнення від відбування покарання.

  • Таким особам не може бути невідбута частина покарання замінена на більш м’яке покарання.

  • Визнані винними у вчиненні таких діянь особи, вироки стосовно яких не набрали законної сили, не можуть бути звільнені від відбування покарання, а особи, вироки стосовно яких набрали законної сили, - не можуть бути повністю звільнені законом про амністію від відбування покарання.

  • Особи, засуджені за вчинення кримінальних правопорушень, пов’язаних з корупцією, не можуть бути помилувані Президентом України.

  • Не допускається дострокове зняття судимості з осіб після відбуття покарання за вчинення зазначених кримінальних правопорушень.

 

Внесені зміни й до самої статті Кримінального кодексу України 3662 «Декларування недостовірної інформації». З часу набрання чинності новим законом умисне внесення завідомо недостовірних відомостей до декларації, якщо такі відомості відрізняються від достовірних на суму від 500 до 2000 прожиткових мінімумів для працездатних осіб (у 2021 році від 1 135 000 грн до 4 540 000 грн), карається

  • штрафом від трьох тисяч до чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (у 2021 році від 51 000 грн до 68 000 грн),

  • або громадськими роботами на строк від ста п’ятдесяти до двохсот сорока годин,

  • або обмеженням волі на строк до двох років,

з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

А якщо такі відомості відрізняються від достовірних на суму понад 2000 прожиткових мінімумів для працездатних осіб (у 2021 році більше 4 450 000 грн), – карається

  • штрафом від чотирьох тисяч до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (у 2021 році від 68 000 грн до 85 000 грн),

  • або громадськими роботами на строк від ста п’ятдесяти до двохсот сорока годин,

  • або обмеженням волі на строк до двох років,

  • або позбавленням волі на той самий строк,

з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Також змін зазнала і стаття 3663 Кримінального кодексу України «Неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування». Після внесених змін умисне неподання суб’єктом декларування декларації карається

  • штрафом від двох тисяч п’ятисот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (у 2021 році від 42 500 грн до 51 000 грн),

  • або громадськими роботами на строк від ста п’ятдесяти до двохсот сорока годин,

  • або обмеженням волі на строк до двох років,

  • або позбавленням волі строком на один рік,

з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування, а наразі він перебуває на підписі у Президента. Оскільки проект був прийнятий з пропозиціями Президента, підписання має бути найближчим часом.

 

Як ми бачимо, законодавець робить суворішою відповідальність за порушення у сфері декларування та позбавляє можливих процесуальних пом’якшень для осіб, які визнаються винними у таких порушеннях. За кримінальні правопорушення у цій сфері тепер навіть передбачені покарання у вигляді позбавлення волі на певний строк. Такі зміни переводять усі кримінальні правопорушення, передбачені зміненими статтями Кримінального кодексу України, з класу проступків до класу злочинів. Отже, враховуючи різницю у формах досудового розслідування проступків і злочинів, здійснювати досудове слідство (замість дізнання) слідчі (а не дізнавачі) зможуть ретельніше та упродовж більшого часу. Це має позитивно вплинути на якість досудового розслідування, збирання доказів та доказування у таких кримінальних провадженнях.

 

Якщо у правоохоронних органів до вас виникли питання у зв’язку з поданими (чи неподаними) деклараціями або ви маєте складнощі із відповідним заповненням декларацій, адвокати та юристи Smartsolutions Law Group допоможуть захистити ваші права та інтереси.

 


Поділіться цією статтею в соціальних медіа: