Законодавство України у сфері інтелектуальної власності давно потребувало вдосконалення: воно не відповідало вимогам сучасності щодо захисту охорони прав на знаки для товарів та послуг (торгові марки). У зв’язку із цим було прийнято Закон України №815-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення охорони і захисту прав на торговельні марки та промислові зразки та боротьби з патентними зловживаннями».

Що ж змінив цей закон у сфері реєстрації торгових марок (ТМ)?

  1. Нові підстави для відмови в реєстрації ТМ.

    Наразі ст. 6 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» доповнена такими підставами для відмови в наданні правової охорони на торговельні марки:

    • ТМ містить офіційні повні або скорочені назви держав чи міжнародні літерні коди держав (раніше міжнародні коди держав не були включені). Якщо колегіальний орган, утворений центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері інтелектуальної власності, надав дозвіл на використання в ТМ офіційної назви та міжнародного літерного коду держави Україна, такі назви можна включити до ТМ як елемент, що не охороняється.

    • ТМ складається лише із позначень, які складаються лише з загальновживаних в сучасній мові або в усталеній торговельній практиці позначень (раніше вказувалося як «загальновживані як позначення товарів і послуг певного виду»). Дане формулювання застосоване задля приведення законодавства у відповідність у зв’язку із Асоціацією з Європейським союзом. Наприклад, загальновживаним може бути термін, який в минулому мав власника, але став використовуватися в загальному сенсі, як «лінолеум».

    • ТМ може ввести в оману щодо особи, яка виробляє товар або надає послугу. Наприклад, вказівка «made in Italy», якщо виробник не має ніякого відношення до Італії.

    • Відтворюють назву сорту рослин, який перебуває під правовою охороною відповідно до чинного законодавства України або ж міжнародного договору України до дати подання заявки на торговельну марку, що містить таке позначення. Це також діє відповідно позначень, які стосуються сорту рослин того самого або спорідненого виду (є повністю новим для правового поля України).

    • Позначення є тотожними або схожими настільки, що їх можна сплутати, зокрема, асоціювати з іншими зареєстрованими ТМ або визнаними добре відомими ТМ та ін.

      Також передбачено ряд обмежень з метою посилення охорони географічних зазначень. Не можна реєструвати ТМ у наступних ситуаціях:

    • ТМ складається лише з позначень чи даних, що є описовими. Ці описові позначення вказують на вид, якість, склад, кількість, властивості, призначення, цінність товарів і послуг, географічне походження, місце й час виготовлення чи збуту товарів або надання послуг або інші риси товарів чи послуг (доповнено уточненнями щодо передбаченого призначення та географічного походження товару).

    • ТМ містить географічні зазначення, зареєстровані чи заявлені на реєстрацію в Україні або мають правову охорону згідно з міжнародним договором України, якщо заявлена ТМ вводить в оману щодо особливої якості, характеристик та дійсного походження товару та/або під час її використання має роль репутація географічного зазначення.

  2. З’явилася можливість подачі заяви про реєстрацію ТМ в Україні в електронній формі.
     
  3. ​Уточнено умови подання заперечень проти рішень про набуття прав на об’єкти інтелектуальної власності.
    Подати таке заперечення може будь-яка особа впродовж трьох місяців з дня публікації в Бюлетені відомостей про заявку або міжнародну реєстрацію ТМ. Заперечення повинно бути мотивованим та містити докази невідповідності ТМ нормам чинного законодавства.
     
  4. Доповнено ряд обмежень прав власника зареєстрованої ТМ.

    Наразі власник зареєстрованої ТМ не може заборонити використовувати іншим таку ТМ, якщо:

    • використовуються описові елементи та відсутні ознаки порушення прав власника свідоцтва на ТМ;
    • ТМ використовується згідно з чесною підприємницькою практикою та за необхідності такого використання (наприклад, у якості запчастин);
    • мова йде про порівняльну рекламу, яка розроблена згідно з чесною підприємницькою практикою та відповідає нормам захисту від недобросовісної конкуренції, така реклама не повинна вводити споживача в оману та бути агресивною;
    • географічне зазначення використовується іншими особами, виходячи з передумов добросовісності, тобто сумлінності та чесності при реалізації своїх прав та обов’язків.
  5. Доповнено умови, за яких свідоцтво припинить дію.

    Свідоцтво відтепер може припинити дію за рішенням суду, якщо ТМ може ввести громадськість в оману, зокрема, щодо походження, якості або географічного походження товарів і послуг, для яких вона була зареєстрована.

Новий Закон покращує механізм захисту прав на торгові марки, але не робить процедуру реєстрації простіше. Вона все одно має багато нюансів, тому аби не припуститися помилки, надійніше за все звертатися до професійних юристів.

Команда Smartsolutions Law Group добре має багаторічний досвід роботи із реєстрацією торгових марок та вирішенням усіх пов’язаних із використанням ТМ питань. Ми завжди готові оформити вашу ТМ та супроводжувати її у подальшому використанні!


Поділіться цією статтею в соціальних медіа: