У зв’язку із набранням чинності Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» №361-IX від 06 грудня 2019 року (надалі – Закон) значно посилилися заходи фінмоніторингу, спрямовані на запобігання легалізації доходів. Одним із таких заходів стало розширення переліку суб’єктів, які є суб’єктами первинного фінансового моніторингу (надалі – СПФМ).

Статтю 6 Закону було доповнено та розширено поняття щодо наступних СПФМ:

  • суб'єктів аудиторської діяльності;

  • бухгалтерів, суб'єктів господарювання, що надають послуги з бухгалтерського обліку;

  • суб'єктів господарювання, що здійснюють консультування з питань оподаткування;

  • суб'єктів господарювання, що надають юридичні послуги;

  • осіб, які надають послуги щодо створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами;

  • суб'єктів господарювання, що надають посередницькі послуги під час здійснення операцій з купівлі-продажу нерухомого майна, а також суб'єктів господарювання, що надають за винагороду консультаційні послуги, що пов'язані з купівлею-продажем нерухомого майна;

  • постачальників послуг, пов'язаних з обігом віртуальних активів.

З моменту прийняття нової редакції Закону всі СПФМ повинні стати на облік у якості СПФМ в Державній службі фінансового моніторингу. При цьому перед постановкою на облік слід врахувати всі вимоги законодавця, а саме:

  1. Вимоги щодо відповідального працівника та його замісника.

Законом передбачено, що відповідальний працівник призначається за посадою на рівні керівництва, повинен мати бездоганну ділову репутацію (що підтвердити довідкою про відсутність судимості) та відповідати кваліфікаційним вимогам.

Окрім Закону СПФМ також керуються у своїй діяльності нормами свого регулятора (ним може бути Міністерство юстиції України, Міністерство фінансів України тощо – в залежності від виду СПФМ). Тому під час підбору відповідального працівника слід звернути увагу на їх положення щодо фінмоніторингу: там можуть бути додаткові вимоги.

  1. Вимоги до внутрішніх документів.

Закон зобов’язує СПФМ розробити та затвердити правила та програму фінансового моніторингу, а також інші внутрішні документи. Зазвичай, основні вимоги до них зазначені в нормативно-правових актах безпосереднього регулятора. Також регулятор може передбачити обов’язкове затвердження інших документів, що стосуються фінансового моніторингу СПФМ.

  1. Інші вимоги.

СПФМ слід звернути увагу на обмеження у часі з моменту призначення відповідального працівника, його звільнення тощо. У разі настання таких змін він повинен негайно повідомити про зміни до Державної служби фінансового моніторингу.

Також є обмеження щодо часу й стосовно самої процедури здійснення фінансового моніторингу (наприклад, у разі відмови в обслуговуванні клієнту). Строки для повідомлення визначаються Законом та можуть відрізнятись в залежності від ситуації.

Зі свого боку Smartsolutions Law Group радить пильно й уважно вести діяльність в якості СПФМ, і ні в якому разу не нехтувати положеннями законодавства. У разі наявності у вас питань, наші експерти готові допомогти вам при розробці внутрішніх документів компанії та проконсультувати щодо ситуацій, які можуть виникнути під час здійснення фінмоніторингу.

 


Поділіться цією статтею в соціальних медіа: