Україну дедалі частіше розглядають в якості перспективного майданчика для відкриття бізнесу в сфері інформаційних технологій. Темпи розвитку ІТ в Україні збільшується з кожним роком, експерти різних галузей прогнозують як і збільшення кількості ІТ спеціалістів, так і стрімке розповсюдження українських ІТ компаній. Уряд України в свою чергу запроваджує законодавчі ініціативи для покращення регулювання цієї сфери та створення для неї комфортних умов розвитку.

Здавалося б немає жодних перепон, однак багато ІТ спеціалістів зустрічаються зі складнощами при спробі створення власної ІТ компанії. Аби ця процедура була більш зрозумілою пропонуємо ознайомитись з ключовими питаннями, які можуть виникнути при реєстрації бізнесу та в найближчий рік після його реєстрації.

  1. Організаційно-правова форма бізнесу.

Якщо ви тільки пробуєте свої сили та не певні у результаті, скоріш за все вам буде зручна реєстрація в якості фізичної особи-підприємця. Серед її переваг:

  • простіша процедура реєстрації та подачі звітності;

  • відсутність необхідності проходити податкову перевірку при ліквідації;

  • зручність у зарахуванні прибутку від господарської діяльності на власний рахунок.

Однак якщо ви маєте чіткий бізнес-план, а може й навіть потенційних клієнтів, варто розглянути реєстрацію товариства з обмеженою відповідальністю. Його переваги полягають в наступному:

  • можливість реєстрації компанії з кількома засновниками;

  • можливість залучати інвесторів;

  • на практиці великі компанії більш охоче співпрацюють з ТОВ, ніж з ФОП.

Для реєстрації ТОВ необхідним є:

  • підготовка статуту компанії та рішення про заснування;

  • формування статутного капіталу (в термін до півроку після реєстрації);

  • реєстрація платником обраної системи оподаткування;

  • відкриття рахунку в банку.

  • Залучення іноземного елементу в структуру бізнесу.

Часто можна помітити в структурі відомих ІТ компаній іноземні елементи: це можуть бути безпосередньо фізичні особи-засновники або ж юридичні особи зі структури власності.

Для чого їх залучають?

Перше й найбільш очевидне - це можуть бути інвестори компанії. Таким чином інвестуючи кошти в український бізнес, вони можуть законно претендувати на частину прибутку компанії в залежності від розміру частки або ж умов корпоративного договору.

Також з метою впровадження правильної системи оподаткування радимо залучати спеціалістів з міжнародного податкового планування.

Іншою не менш важливою причиною є залучення іноземної компанії для формування рівню довіри іноземних клієнтів. Маючи серед засновників компанії, наприклад, резидента США на практиці у вас більше шансів, що з вами співпрацюватимуть клієнти з країн Євросоюзу, США, Канади.

  1. Реєстрація авторських прав.

Авторські права є двох видів:

  • Майнові права

Виключні майнові права передбачають право на використання твору та право на дозвіл або заборону використання твору іншими особами. Такі норми поширюються на використання твору будь-якими відомими способами, з комерційною чи некомерційною метою.

Автор може в будь-який момент їх передати (продати/подарувати) іншій особі. За бажанням вони можуть належати декільком особам, при цьому їх право на твір буде визначено в рівних частках.

  • Немайнові (особисті) права

До немайнових прав належить:

  • право вимагати визнання свого авторства шляхом зазначення належним чином імені автора на творі і його примірниках і за будь-якого публічного використання твору, якщо це практично можливо;

  • забороняти під час публічного використання твору згадування свого імені, якщо він як автор твору бажає залишитись анонімом;

  • вибирати псевдонім, зазначати і вимагати зазначення псевдоніма замість справжнього імені автора на творі і його примірниках і під час будь-якого його публічного використання;

  • вимагати збереження цілісності твору і протидіяти будь-якому перекрученню, спотворенню чи іншій зміні твору або будь-якому іншому посяганню на твір, що може зашкодити честі і репутації автора.

При цьому автор твору не може немайнові права передати іншій особі.

При створенні ІТ продукту замовники зацікавлені в том, щоб їм належали саме майнові права на продукт в результаті роботи ІТ спеціаліста.

Для цього ми рекомендуємо дотримуватись наступної процедури:

  1. укладення договору про надання послуг, яким буде передбачено обов’язок виконавця передати виключні майнові права в повному розмірі замовнику;

  2. подача заявки про реєстрацію авторського права на твір до Укрпатенту (строк розгляду складає один місяць);

  3. укладення договору про відчуження авторських прав на користь замовника. В такому договорі важливо якомога детальніше відобразити всі вимоги сторін.

Якщо власники майнових прав бажають отримувати прибуток з їх використання не в рівних частках, це також можна врегулювати шляхом підписання відповідної угоди.

  1. Договори в роботі ІТ компанії.

У своїх діяльності ІТ компанія користується чималою кількістю договорів. Пропонуємо розглянути найпопулярніші з них.

  • Договір про надання послуг

Використовується як при роботі з клієнтами, так і при залученні ФОП до виконання завдань. Рекомендуємо мати різні договори для клієнтів та підрядників.

Його форма не є складною, але важливу увагу слід приділити його істотним умовам, зокрема предмету, а врахувати усі особливості порядку надання послуг.

  • Трудовий договір

Укладається дещо рідше, але також є важливим в роботі компанії, оскільки повинен включати всі вимоги трудового законодавства і ні в якому разі не погіршувати становище працівника. Також в ньому можна прописати додаткові умови, наприклад, можливість віддаленої роботи, дні відпустки тощо.

  • Договір про нерозголошення конфіденційної інформації

Беручи до уваги судову практику, притягнути до відповідальності за таким договором є доволі складною задачею. Тому вкрай важливо мати якісно виписаний проєкт такого договору.

Іноземні клієнти більш охоче співпрацюють з компаніями, які застосовують договори про нерозголошення конфіденційної інформації у своїй практиці. І сама ІТ компанія звичайно теж зацікавлена в забезпеченні безпеки своїх комерційних таємниць тощо.

  • Договір про неконкуренцію

За його положеннями працівник, підрядник чи будь-яка інша особа зобов’язуються не співпрацювати з конкурентами, не здійснювати аналогічної діяльності, що й сама ІТ компанія.

В українському правовому полі їх використання ще є недостатньо розвиненим, однак розвинені країни вже активно використовують їх при веденні господарської діяльності.

  • Інші договори

Звичайно ж ІТ компанії використовують і інші типи договорів, наприклад, такі як договір оренди, договір про фінансову допомогу, інвестиційні договори, договір позики, договір купівлі-продажу тощо.

  1. Співробітництво з найманими співробітниками та ФОП.

Не є секретом, що ІТ компанії здебільшого практикують залучення до роботи над замовленнями саме ФОПів. Однак звертаємо вашу увагу, що урядом розроблено декілька законодавчих ініціатив, які в майбутньому будуть звертати особливу увагу податків на такі види правових відносин. Однією з таких ініціатив є Законопроєкт «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо визначення поняття трудових відносин та ознак їх наявності» №5054 від 09 лютого 2021 року.

Тому ми радимо оформлювати відносини з працівниками та підрядниками відповідно до законодавства України.

Наші експерти охоче дадуть пораду та пояснять, як же правильно організувати роботу ІТ компанії в Україні, враховуючи ваші потреби та плани. Ми володіємо знаннями та навичками, які дозволять комплексно супроводити діяльність ІТ компанії без потреби залучати інших спеціалістів.

Приємним бонусом будуть спеціальні пропозиції для стартапів 

 


Поділіться цією статтею в соціальних медіа: